Sociala medier rekrytering

Sociala medier och rekryterig

Många företag har själva,  eller med hjälp av sin reklambyrå, gjort kampanjer i sociala medier som på Facebook, YouTube, Pinterest och Twitter. Det finns även företag som framgångsrikt kan hantera mediakriser med hjälp av sociala medier, och där både Twitter, YouTube och Facebook ofta används. SAS gjorde till exempel väl ifrån sig på Twitter i slutet av november 2012, när resenärer var oroliga för om de skulle kunna resa med SAS och om bolaget skulle klara sina ekonomiska bekymmer.  Att ha rätt personal, som är beredda att arbeta hårt och hjälpas åt, är en god förutsättning för att lyckas när företaget har bekymmer. Sannolikt har företaget och de personer som jobbar hårt för företagets framtid samma  grundläggande värderingar och för att identifera dessa personer kan sociala medier användas för rekrytering.

 

Sociala medier som employer branding

Som konsument förväntar man sig att företag som är skickliga på att göra relevanta kampanjer i sociala medier, och som i bästa fall kan hantera kriser i dessa kanaler, även bemöter mig lika personligt, snabbt och med samma engagemang när jag vänder mig dit för att söka jobb.  Det finns företag som är skickliga i att bygga en relation både med anställda och med tänkbara kandidater,  och företaget kallar ofta  detta employer branding. Vissa företag har specifika företagssidor i sociala medier för att berätta om lediga tjänster, hur de jobbar med personalfrågor med mera och de gör sin närvaro personlig genom att lyfta fram redan anställda. Ett exempel är Tele2, som arbetar med en karriärsida på Facebook, där de både kommunicerar personligt, visar aktuella händelser inom företaget och lägger ut lediga tjänster. Andra stora företag som IKEA  använder LinkedIn och de betaltjänster LinkedIn har för att företagen själva ska kunna lägga ut sina lediga jobb.  Men företagen som arbetar så här är förhållandevis få. I sin iver att spara resurser har företagen många gånger liten egen personalavdelning och de förlitar sig istället på rekryteringsföretag när de ska anställa.

 

 

Rekryteringsföretagen är skickliga på att bygga relationer

Rekryteringsföretag har som sin speciliatet att hitta rätt kandidat till en viss ledig tjänst,  och hos vissa rekryteringsföretag finns även möjligheten att under en tid ”hyra in” en lämplig kandidat. Ofta är rekryteringsföretagen specialiserade inom ett visst område/bransch eller på en viss nivå av rekryteringar, som till exempel högre chefsbefattningar. Fördelen rekryteringsföretagen har är bland annat att de har ofta har ett stort nätverk av kandidater, att de kan kontakta personer på konkurrerade företag, vilket inte är så lätt för ett företag att göra själv, och att de har förhållandevis djup kunskap om ett antal kandidater de träffat via intervjuer. De är också ofta skickliga på att långsiktigt odla relationen med de personer de har i sina nätverk, och kan genom utskick informera om aktiviteter de själva gör, och om lediga tjänster.

För företaget som behöver rekrytera är det säkert bra ur ett kortsiktigt perspektiv att använda rekryteringsföretag då det både spara resurser på personalavdelningen, och dessutom ger möjligheten att i någon mån kvalitetssäkra rekryteringen genom att man har ett externt företag att vända sig till/reklamera hos, om man inte tycker att rekryteringen blev rätt. Möjligheten att få in en specifik kompetens och personlighet är sannolikt också större om det finns möjlighet att låta en extern part leta upp precis en sådan kompetens som man har kommit fram till behövs, snarare än att vänta på att just en sådan person söker sig till företaget. Frågan är förstås om företagen får in den berikning i form av nya kompetenser de behöver på sikt. Man kan fundera på om inte företaget långsiktigt skulle vinna på att ha en närvaro i sociala medier som gör att de själva kan bygga en relation med personer, på samma sätt som de gör när de vill sälja sina produkter eller tjänster. En viktig fråga för företaget i samband med rekrytering brukar vara ”varför personen vill jobba för just dem” och finns det något säkrare sätt att hitta intresserade kandidater än att vända sig till dem som själva kontaktat företaget?

Lär av rekryteringsföretagen, om ditt företag vill vara framgångsrika inom rekrytering!

 

Läs mer i denna undersökning om hur företag och rekryteringsföretag gör när de hittar kandidater till lediga tjänster.

http://www.slideshare.net/MetteRehnstrom/hr-dseu-final-extern-20-dec-2012-16451563

 

 

 

5 Comments

  1. boutique nike pas cher
    Maj 17, 2013 @ 21:15:47

    Say, you got a nice blog article.Really looking forward to read more. Want more.

  2. polo ralph lauren
    Maj 31, 2013 @ 01:34:53

    Nice…thanks for this.

  3. maillot de foot pas cher
    Jun 24, 2013 @ 06:51:45

    I think this is a real great article post.Much thanks again. Want more.

  4. maillot de foot
    Jun 25, 2013 @ 23:21:09

    I such as the invaluable data you offer you inside your content articles.I will bookmark your site and test all over again right here routinely.I am fairly absolutely sure I’ll find out quite a bit of new things perfect the following! Beneficial luck for your subsequent!

  5. maillot du psg
    Jun 29, 2013 @ 21:18:00

    wow, awesome blog article.Really looking forward to read more. Awesome.